Algemene Voorwaarden Cura Excellent B.V.

1. De afspraken

De zorg- en dienstverleningsovereenkomst bevat alle afspraken over onze zorg aan u.

Wijzigingen: Wijzigingen kunnen worden doorgevoerd:

  • In uw voordeel.
  • Bij wettelijke aanpassingen.

Wij informeren u minimaal 30 dagen vooraf. Bent u het niet eens met de wijziging, dan kunt u binnen 14 dagen de overeenkomst opzeggen.

2. Zorgplan

Wat is een zorgplan?
Het zorgplan wordt bij de start van de zorg- en dienstverlening opgesteld en bevat de afspraken over de uitvoering van de zorg. Het wordt regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd op basis van uw wensen en mogelijkheden.

Zorgplanbespreking
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren we de zorg en bespreken we de voortgang. We kijken naar uw wensen, gezondheid, zorgdoelen en de betrokken zorgverleners. U kunt een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen.

Aanpassingen zorgplan
Het zorgplan wordt uiterlijk zes weken na aanvang opgesteld en regelmatig geëvalueerd. Na elke evaluatie ontvangt u een kopie van het aangepaste zorgplan. Dit dient u binnen twee weken te ondertekenen of akkoord te geven via een gesprek of telefonisch.

Instemming met zorgplan
We streven naar overeenstemming over het zorgplan. Als u geen toestemming geeft voor bepaalde zorg, wordt dit in het zorgplan genoteerd. Delen die geen toestemming krijgen, worden niet uitgevoerd, tenzij dit nodig is om gevaar te voorkomen.

Niet kunnen of willen overleggen
Als u niet met ons wilt overleggen, stellen we het zorgplan op basis van wat wij denken dat nodig is, rekening houdend met uw mogelijkheden.

Niet nakomen van afspraken
Als wij de zorg niet kunnen leveren volgens het zorgplan, informeren we u en proberen we dit alsnog te realiseren. U kunt de overeenkomst opzeggen met een opzegtermijn van 48 uur. Als u geen zorg kunt ontvangen, meldt u dit 24 uur van tevoren, anders kunnen kosten in rekening worden gebracht.

Caren
Via Caren kunt u meelezen in uw eigen dossier.

3. Einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst

De overeenkomst eindigt:

  • Op de afgesproken einddatum.
  • Bij wederzijdse instemming.
  • Als u buiten ons werkgebied verhuist.
  • Bij overlijden.
  • Bij opzegging door u of ons onder de gestelde voorwaarden.

Uw opzegging:

  • U kunt opzeggen met een opzegtermijn van 14 dagen via e-mail of brief. In gevallen van spoedzorg kan een kortere opzegtermijn van toepassing zijn, met inachtneming van zorgcontinuïteit.

Onze opzegging:

  • Wij mogen opzeggen met een opzegtermijn van minimaal 14 dagen bij bijvoorbeeld:
    • Veranderingen in uw zorgvraag waardoor wij geen passende zorg kunnen bieden.
    • Een verlopen indicatie of verwijzing.
    • Niet-nakoming van verplichtingen.
    • Stopzetting van financiering door zorgverzekeraar of zorgkantoor.
    • Andere gewichtige redenen, met inachtneming van de zorgcontinuïteit.

Bij opzegging helpen wij u zo mogelijk met het vinden van alternatief en wijzen wij u op de mogelijkheid tot het indienen van een klacht. Uw zorgdossier wordt alleen met uw expliciete toestemming overgedragen of als dit wettelijk vereist is.

4. Zorgdossier na beëindiging zorg

Wij bewaren uw zorgdossier conform de wettelijke bewaartermijn van 20 jaar na beëindiging van de zorg. Op verzoek ontvangt u een kopie van uw zorgdossier.

5. Inzage zorgdossier voor naasten

Nabestaanden krijgen alleen inzage in het zorgdossier als u daar schriftelijk toestemming voor gaf, of als dit wettelijk noodzakelijk is.

6. Wetenschappelijk onderzoek en onderwijs

Wij doen mee aan onderzoek en onderwijs, maar gebruiken uw gegevens pas na uw expliciete toestemming. Geanonimiseerde gegevens kunnen zonder toestemming worden gebruikt, mits in overeenstemming met de AVG en Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek.

7. Aanwezigen bij medische handelingen

Medische handelingen kunnen plaatsvinden met uw toestemming, waarbij altijd rekening wordt gehouden met uw privacy. Zorgverleners in opleiding mogen aanwezig zijn tijdens medische handelingen, mits u daar geen bezwaar tegen heeft. In alle gevallen wordt uw privacy gewaarborgd en wordt de zorg in overeenstemming met de geldende regelgeving uitgevoerd.

8. Uw verplichtingen

Wat wordt van u verwacht?

  • U werkt mee aan de zorg zoals vastgelegd in het zorgplan en houdt zich aan de veiligheids- en hygiënevoorschriften.

Wat mag niet?

  • Gedrag dat schadelijk is voor anderen of de organisatie.
  • Filmen of opnemen van cliënten, medewerkers of vrijwilligers zonder toestemming.

9. Betalingsvoorwaarden

Moet u betalen?

  • Als de zorg niet direct door de zorgverzekeraar of het zorgkantoor wordt vergoed, betaalt u zelf. Een wettelijke eigen bijdrage kan van toepassing zijn.

Hoe en wanneer betalen?

  • U ontvangt een factuur die binnen 14 dagen betaald moet worden. Jaarlijks kunnen tarieven worden aangepast.

Wat bij niet-betalen?

  • Na een herinnering krijgt u 14 dagen extra om te betalen. Daarna mogen wij rente en incassokosten in rekening brengen, conform de Wet Incassokosten (WIK).

10. Informatieverstrekking

Wij informeren u over uw zorgplan en andere relevante onderwerpen via gesprekken, folders en onze website.

11. Incidenten

Bij incidenten met merkbare gevolgen wordt u direct geïnformeerd over de aard, gevolgen en mogelijke behandeling.

12. Informatie van u

U verstrekt actuele gegevens, zoals contactgegevens en relevante medische informatie. Wij verwerken uw gegevens in overeenstemming met de AVG.

13. Klachten en geschillen

Klacht indienen?

  • Heeft u een klacht of iets waar u niet tevreden over bent bespreek dit dat eerst met een wijkverpleegkundige. Wanneer u samen niet tot de gewenste oplossing komt dan kunt u met uw klacht terecht bij een klachtenfunctionaris.
  • Klachten kunnen gemeld worden bij "Er is iets misgegaan" via www.erisietsmisgegaan.nl.

Geschil?

  • Als een klacht niet wordt opgelost, kunt u binnen 12 maanden een geschil indienen bij de Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Geboortezorg. Zie www.degeschillencommissiezorg.nl.
  • U kunt ook naar de rechter of tuchtrechter gaan. Als u voor de Geschillencommissie kiest, is de uitspraak bindend.

14. Bijzondere modules

WLZ: Modulair Pakket Thuis (MPT) en Volledig Pakket Thuis (VPT)

  • Wij informeren u over de verschillen tussen een VPT, MPT en andere zorgvormen binnen de WLZ.

Bij een VPT krijgt u bijvoorbeeld geen farmaceutische zorg, huisartsenzorg, tandartszorg en hulpmiddelen via ons. Daarnaast informeren wij u over eventuele recreatiemogelijkheden, dagbesteding, geestelijke verzorging en andere faciliteiten die wij bieden. Wij wijzen u ook op de mogelijkheden voor ondersteuning vanuit de gemeente.

Wijkverpleging

  • Wijkverpleging valt onder de zorgverzekeringswet.

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact & informatie

Bel ons: 085-0003711 of E-mail: info@curaexcellent.nl

Cura Excellent B.V.
Heuvel 2B
5261 EE Vught


algemene voorwaarden

Bekijk op Google Maps